Friday 6 April 2012

REIKI Seni UPGRADE DIRI

Di sebalik teknik yang terperinci, ianya juga merupakan sebuah seni penyembuhan atau seni upgradediri yang halus dan 'power'. Ianya di cari oleh mereka yang oleh mereka yang ingin mendapatkan pencerahan, mereka yang meminati ilmu-ilmu hikmah, mereka yang ingin merawat diri, mereka yang ingin berubah, dan tidak ketinggalan juga mereka yang ingin 'cepat kaya'.

Dalam 4 golongan ini, golongan yang terakhir ini adalah golongan yang akan sentiasa menjadi mangsa penipuan (penipuan didalam dunia Reiki juga telah banyak, dan ini sedikit sebanyak memberikan cabaran kepada kami di dalam usaha untuk memperkenalkan keunikan serta faedah Reiki yang sebenarnya bukan berada di tingkat rendah nafsu kebendaan) golongan-golongan 'Reiki Duit'.

Dan perjalanan golongan keempat ini akan menjadi 'agak' jauh dari pengertian UNIVERSAL ENERGYdan berkemungkinan besar pula akan mengatakan "reiki ini tipu".. 

Sebenarnya, Reiki boleh menjadikan pengamal itu kaya, dan kaya yang saya maksudkan di sini lebih jauh 'nikmatnya' berbanding kaya duit, iaitu kaya secara menyeluruh seperti kehidupan yang tenang, rezeki keliling pinggang, kesihatan yang stabil serta berupaya pula memanfaatkan energi alam yang telah disediakan oleh Tuhan untuk sekelian makhluk-Nya.

Di ikat oleh 5 prinsip yang sememangnya menjamin stabilan energi, pengamal reiki yang sejati mampu untuk menjadi apa sahaja yang dihajati, mampu untuk berjaya dalam setiap bidang yang diceburi kerana dari penghayatan kepada 5 prinsip ini akan terbit satu kesedaran (awareness) yang utuh yakni = Segalanya adalah dari Allah s.w.t

Kesedaran itu dapat dibangunkan melalui Reiki. Ini kerana setiap teknik-teknik penyembuhan memerlukan pengamalnya untuk benar-benar pasrah dalam usaha melakukan rawatan. Di sini pengamal akan mempelajari cara untuk mengenali dan mengawal kerisauan yang ada di dalam diri.

Risau merupakan hal psikologi yang turut melibatkan tubuh fizikal. Cuba perhatikan takala ketika kita berasa risau, bahagian tubuh manakah yang akan bergetar? Pada perut dan pada dada. Kerisauan akan mengganggu aliran energi dalaman. Ini tidak bagus untuk pengamal hatta untuk setiap manusia sekalipun kerana jika kerap berasa risau, tubuh akan mudah diserang penyakit.

Antara praktikal-praktikal pengamal Reiki selain dari penyembuhan adalah peningkatan energi diri sendiri. Peningkatan ini berlaku secara holistik iaitu menyeluruh, bukan setakat satu atau dua chakra sahaja, bukan setakat aspek fizikal atau minda sahaja, ianya pada semua aspek peningkatan tahap energi pada 7 chakra dan pada 4 aspek seperti rohani, emosi, minda dan tubuh (boleh juga dikatakan sebagai rohani dan jasmani).

Di dalam proses 'upgrade' ini, berlaku pelbagai pengalaman-pengalaman yang amat peribadi dan sukar untuk dikongsikan kepada umum. Sebagai contohnya pengalaman '3 clair' seperti clairvoyant, clairaudience dan clairsentience. Walaupun tidak secara total, pengalaman dari satu atau dua dari tigaclair ini akan dapat dirasai. Akan tetapi perkara ini bukanlah matlamat utama, ia hanya menunjukkan bahawa aliran energi pada sistem chakra dan sistem kundalini sedang berlaku dan proses pembersihan atau pemurnian ini berlaku dengan sangat efisyen sekali.

Upgrade diri ini bukanlah sesuatu perkara yang mustahil atau karut, ianya boleh berlaku dalam keadaan yang amat realistik. Apa yang diperlukan hanyalah sikap pasrah di dalam memberi dan keterbukaan di dalam menerima.

No comments:

Post a Comment